L’atac a Pearl Harbor, per Enric Marco

Vaixells

El febrer del 1941, quan portava dos mesos al camp de Flosenbürg, va venir a buscar-me el mateix comandant Karl Künstler va venir a buscar-me perquè li havien dit que un presoner català dominava l’art de la construcció vaixells amb llumins. El jerarca nazi va explicar-me que si estava disposats a col·laborar amb les Potències de l’Eix podia aconseguir la llibertat. Vaig negar-m’hi, però 69 dies de tortura van fer-me canviar d’idea.

Vaig dir-li a Künstler que em considerava un presoner de guerra i que això suposava que no havia de treballar. Aleshores, van portar-me a la presó del camp i vaig ser sotmès a unes tortures que prefereixo evitar recordar perquè sinó he d’anar al psicoanalista i, ara mateix, amb la congelació de les pensions no m’ho puc permetre.

L’abril del 1941, els nazis van portar-me a una masia situada al districte berlinès de Wannsee. En arribar-hi vaig trobar que la casa estava plena de militars japonesos que treballaven amb una eficiència i disciplina al·lucinant. Vaig ser reclòs en una cambra de la masia i van assignar-me un vigilant; un caporal de la Wehrmacht que parlava català perquè el seu pare havia tingut un hotel a Caldes d’Estrac. El caporal Freddy Helbek va explicar-me que l’endemà coneixeria Minoru Genda, oficial de la marina imperial japonesa.

Genda va explicar-me que necessitava que, en un temps rècord, construís amb llumins 20 vaixells: nou cuirassats, quatre destructors, tres creuers lleugers, un portaavions, un dragamines, un remolcador i un carboner. Li vaig fer a saber a l’oficial japonès que necessitaria dos ajudants, 69.028 llumins i nou quilograms de cola per començar. Durant tres mesos vaig treballar en una sala subterrània de la masia de Wannsee i, el 23 de juny del 1941 al matí ja tenia totes les maquetes construïdes.

Un cop acabada la meva tasca vaig ser traslladat de nou a Flossenbürg i, com a compensació per la meva tasca, vaig ser destinat al servei del comandant i la meva missió principal era jugar a escacs amb el comandant Künstler. Mesos després de ser alliberat, l’abril del 1945, vaig assabentar-me que els 20 vaixells que jo havia construït eren una reproducció de la flota nord-americana atracada a la base naval de Pearl Harbour, l’illa Oahu de Hawaii. La meva obra va servir per planificar l’atac tac per sorpresa portat a terme per laMarina Imperial Japonesa el 7 de desembre del 1941 contra aquesta base militar.

Enric Marco

Comments

  1. Que no s’assabentin en Madrit que si no en Pedrojota i els seus fatxendes encara diran que els catalans estàvem de part dels Nazis.

Deixa un comentari

