Detingut per “La Torna”

El 2 de desembre del 1977 vaig ser detingut, empresonat, torturat i sotmès a un consell de guerra per un delicte d’injúries a l’exèrcit. Ara fa 35 anys, treballava com a escriptor d’obres de teatre i dirigia la companyia Els Joglars. La detenció es va produir dos dies després d’estrenar l’obra “La torna”; una peça que no va agradar a l’exèrcit d’un estat que encara es regia per les lleis franquistes.

La Torna era una obra que recreava els darrers dies d’Heinz Ches i la seva execució a garrot vil. Ches acusat d’assassinar guàrdia civil va ser executat el mateix dia que Salvador Puig i Antich en un intent de la dictadura de confondre l’opinió pública i d’intentar d’identificar violència comuna amb violència per motius d’ideologia política.

La Torna, l’obra escrita i dirigida per mi, la vam estrenar al Teatre Bartrina de Reus el 30 de novembre del 1977 i dos dies després la Guàrdia Civil va venir a detenir-me. Els agents de la Benemèrita també van empresonar un amic de Rosa Díez que havia vingut a l’estrena per dir unes quantes ximpleries. Aquest noi, durant molts anys s’ha fet seu el relat de la meva detenció i la meva peculiar fugida. Però, com bé sabeu, des que vaig sortir de Flossenbürg, detesto el protagonisme i prefereixo el silenci.

Tres mesos després de la detenció, fart dels interrogatoris i les vexacions, vaig aconseguir ser internat a l’Hospital Clínic de Barcelona. La tarda del 27 de febrer del 1978 vaig demanar als dos policies armats que em vigilaven permís per dutxar-me. Aleshores vaig sortir per la finestra del lavabo i vaig entrar al de l’habitació del costat, des d’on vaig sortir al passadís, baixar els cinc pisos –on es trobava l’habitació, i sortir al carrer. Sempre he rebut pressions perquè expliqui qui va deixar-me la roba de carrer a l’armari del lavabo, però aquest és un secret que me’n portaré a la tomba.

La meva detenció i la supressió de l’obra van suposar un impuls al moviment ciutadà en defensa de la Llibertat d’expressió, un fet que va consolidar la transició democràtica. Un parell d’anys després jo vaig tornar de l’exili a França i sempre he deixat que l’amic de Rosa Díez capitalitzes aquesta història.

Enric Marco

Deixa un comentari

