Obama, primer president negre dels EUA, per Enric Marco

El 4 de novembre del 2008 vaig complir un somni en veure l’amic Barack Obama guanyar les eleccions presidencials dels Estats Units d’Amèrica esdevenint així el primer president negre del país. Tot havia començat l’abril del 1945, a Flossenbürg, quan vaig prometre’m que la defensa dels drets civils dels negres als Estats Units seria la meva causa. Stanley Dunham, soldat negre de la 93 divisió d’infanteria va ser la primera persona en abraçar-me el dia de l’alliberament.

L’Stanley va obrir el barracó on jo m’estava, va demanar a tothom que sortís a fora, en va donar una abraçada a tothom i va convidar-nos a fumar a tots els que volíem una cigarreta. Aquella abraçada va reconciliar-me amb l’ésser humà. Vaig anar a parlar amb l’Stanley –gràcies al meu domini de l’anglès, i aleshores va donar-me una pastilla de xocolata. Mai oblidaré la cara d’aquell soldat.

L’abril del 1962 vaig arribar als Estats Units d’Amèrica amb una beca de la Universitat John Hopkins per fer la meva tesi doctoral “Les minories ètniques, la segregació racial i l’exèrcit dels Estats Units d’Amèrica”. Allà vaig entrar en contacte amb El Moviment pels Drets Civils a Estats Units, i l’agost del 1963 vaig conèixer Martin Luther King, que va demanar-me que treballés perquè un dia un negre fos president del país.

Els meus coneixements en polítiques socials van portar-me –gràcies a la càtedra a la universitat Hopkins, a assessorar el govern d’Allende, a Chile, el de Castro, a Cuba, i a Hillary Clinton quan va ser secretària d’estat de sanitat durant la presidència de Bill Clinton. Convidat pels Clinton, el gener del 2003 vaig anar a Illinois i vaig conèixer un jove senador que acabava de ser elegit president del Comitè per a la Salut i els Serveis Humans d’aquest estat nord-americà.

Aquest jove senador era Barack Obama, de qui ja no vaig separar-me fins el gener del 2009 quan vaig tornar a Catalunya. Durant cinc anys vaig treballar cada dia com a assessor polític del senador Obama, que el 4 de novembre del 2008 va ser elegit president dels Estats Units. Aquell dia vaig veure complert un sommni, que havia començat l’abril del 1945. I, avui puc confessar que aquest any en Barack m’ha trucat diverses vegades per demanar-me consell i afrontar la reelecció, però jo sempre li dic que ara ja en sap més que jo.

Enric Marco

Visita la pàgina de Benegre.cat a Verkami! Moltes gràcies!

Deixa un comentari

