“Vaig trobar Floquet de Neu”, per Enric Marco

L’octubre del 1966 treballava com a representant d’una multinacional de cacau a Guinea Equatorial, i recordo que tenia un xofer que em portava a visitar les plantacions del país per poder seleccionar el millor cacau. El conductor es deia Benito Mañé, de fet és deia Juevu, i sempre anava acompanyat d’una escopeta per si ens atacaven els animals.  Ara fa 46 anys, una parella de goril·les va atacar el nostre vehicle i en Benito els va abatre, darrera seu va aparèixer el seu fill; un petit goril·la blanc.

Tot va començar el 1947 a París quan, mentre en recuperava de l’infern de Flössenburg, vaig conèixer a través de la Creu Roja, el senyor Henri Nestlé, un empresari suís que va oferir-me treballar amb ell. En Nestlé va explicar-me que li havia captivat la meva capacitat per moure’m en ambients hostils, i que necessitava un representant per l’Àfrica Occidental. La meva tasca era visitar les plantacions de cacau i controlar les operacions d’un parell de catalans que volien introduir-se en el sector.

El 1948 vaig arribar a Ikunde on la companyia tenia la seu central per les plantacions de l’Àfrica Occidental. En arribar-hi van assignar-me un xofer, en Benito Mané, que es deia Juevu, però que l’havíen rebatejat els de l’empresa –un acte que a mi em posava molt nerviós perquè ho feien amb molts treballadors de color, perquè em transportava a l’infern de Flössenburg on vaig deixar de ser Enric Marco per passar a ser el 63.428.

Com us explicava, ara mateix recordo i se m’humitegen els ulls, aquells primers dies d’octubre del 1966 quan en Benito va abatre els pares d’en Floquet de neu i com jo vaig decidir adoptar el petit goril·la blanc i fer-li de pare. En arribar a la casa que tenia a la seu de l’empresa, un veí nostre, el científic català Jordi Sabater Pi va voler comprar-me en Floquet per 120,20 euros.

La resta de la història ja la coneixeu: les autoritats colonials espanyoles a Guinea volien que regalés l’animal al zoològic de Madrid perquè és convertís en l’emblema del la capital d’Espanya i del Reial Madrid. Però la defensa jurídica que va fer la Magda Oranich va permetre’m regalar el petit goril·la albí al Zoològic de Barcelona.

Enric Marco

Pàgina de Benegre.cat a Verkami! Moltes gràcies!

Deixa un comentari

