El naixement de l’Ànec Donald, per Enric Marco

El 9 de juny del 1934, la primera pel·lícula del Donald Duck, el conegut ànec animat, va veure la llum. Va ser la culminació d’una llarga cocció a la factoria Disney, un procés en el que vaig estar directament involucrat per les meves capacitats creatives. Dick Lundy i jo vam parir un personatge que ja és llegenda tot i que, com passa a vegades, tot el crèdit se’l va emportar ell. A mi, el personatge em va calar fons i recordo llargues nits a Flössenburg dibuixant l’ànec Donald a les parets de la meva cel·la. Aquesta és la història.

L’esclat del cinema em va fascinar. Encara era un marrec, però als anys 20 vaig tenir el privilegi de creuar l’Atlàntic, en un viatge a vaixell d’un mes de durada, després creuar el continent americà i desembarcar a Hollywood. Era la meca d’una indústria prometedora, que tot just naixia i de la que Mickey Mouse havia estat la primera estrella animada.

Walt Disney, però, i el seu equip de creatius estaven estancats. Necessitaven un nou personatge, alguna cosa diferent per mantenir la flama als estudis. I a mi, si alguna cosa em sobrava, eren idees. Recordo entrar decidit al seu despatx, on treballava colze a colze amb Dick Lundy, per dir-los: “Nois, ha de ser un ànec”. Durant els anys 30 vaig estar estretament vinculat als primers passos de l’ànec Donald, en les seves primeres pel·lícules. Però la Gran Guerra va esclatar i Flössenburg va ser el meu destí, com tots sabeu. Amb el cos atrapat entre reixes, només la meva ment restava lliure i la imaginació em mantenia viu.

Amb un tros de guix que durant el dia havia de guardar dins el meu cos, vaig dedicar-me a millorar el personatge, dibuixant-lo repetidament als murs de la cel·la. Vaig pensar en crear companys d’aventures per a l’Ànec Donald i un dells va ser el seu oncle milionari. Quan ens van alliberar, vaig arrancar el maó de la paret on hi havia dibuixat el personatge i el vaig enviar als meus bons amics Disney i Lundy perquè el copiessin. A jutjar pel seu èxit -la primera apartició fou al 1947- puc dir sense recança que va ser una molt bona feina.

Enric Marco

Deixa un comentari

