35 anys de Star Wars, per Enric Marco

Tal dia com avui de fa 35 anys, el 25 de maig del 1977, s’estrenava als cinemes una de les sagues de ciència-ficció més aclamades de la història: La Guerra de les Galàxies. George Lucas em va contactar a l’inici dels 70 per desenvolupar la trama i vaig prendre part activa en la redacció del guió. La meva experiència amb el costat fosc de la força, que vaig patir per part dels nazis a Flössenburg, va ser cabdal per escriure una de les millors pel·lícules de tots els temps.

Corrien els anys 70, encara no feia 30 anys del calvari de Flössenburg. George Lucas era aleshores un cineasta jove i amb ganes, però li faltava profunditat. Vam establir relació a partir dels contactes jueus que compartíem a Hollywood; companys de professió de Lucas i excompanys d’empresonaments meus. “Enric, vull fer una història sobre el Bé i el Mal i tu en això ets una veu autoritzada” em va dir per seduir-me.

Colze amb colze, vam començar a desenvolupar una trama estel·lar, ambientada en una galàxia molt molt llunyana. Vaig proposar-li que la història girés entorn la “Força”, un poder que podia caure del cantó lluminós o del fosc, un extrem que jo havia patit en primera persona al camp de Flössenburg. Per aquest motiu, el bàndol de l’Imperi té moltes similituds amb l’exèrcit nazi i, fins i tot, vaig participar en el disseny dels uniformes imperials i la popular vestimenta de Darth Vader. El seu nom el vam inspirar en un dels generals que supervisava el meu captiveri, Einrich Vader.

Així va ser com es va coure “La Guerra de les Galàxies”, que vam dividir en sis capítols. Vam decidir remoure els fonaments de la narrativa cinematogràfica i començar a produïr el quart episodi. Primer faríem la segona trilogia i, després, la inicial. El 25 de maig del 1977, Star Wars I va debutar als cinemes i va convertir-se en un clàssic en poques hores i en una llegenda en pocs anys, gràcies a les exitoses estrenes de la segona i tercera part, episodis V i VI respectivament, els següents anys. La saga de ciència-ficció més influent de la història del cinema.

20 anys després, George Lucas va tornar a visitar-me per començar a rodar la trilogia inicial. Va oferir-me unir-me a la seva empresa i rebatejar-la Marcofilms LTD, però ja no m’interessava. Era massa dolorós tornar a recordar el cantó fosc de la Força i, a sobre, per explicar la joventut de Darth Vader amb un actor tan ros com ho era el propi Einrich Vader. No m’hi vaig implicar i, diuen els entesos, que es va notar.

Enric Marco

Deixa un comentari

