La fundació d’Apple

Aquests dies recordo especialment com d’ocupat anava a la primavera del 1976, quan vaig ajudar els meus aprenents, Steve Jobs i Steve Wozniak, a crear Apple Computers, que veuria la llum l’1 d’abril d’aquell any. La meva experiència en computació, guanyada a base de fer el recompte ràpid de presoners quan m’estava al camp de concentració de Flössenburg, va ser clau per poder fundar la companyia.


Al 1971, la Universitat de Berkeley, a Califòrnia, em va oferir fer unes classes sobre programació i àlgebra aplicada. Els comptes que havia fet durant el meu empresonament a Flössenburg per repartir el poc menjar que teníem entre tota la tropa de presos m’havíen convertit en gairebé una calculadora humana. Als passadissos de la Universitat, vaig conéixer el jove Stephen Wozniak, un noi un xic tímid que aviat em va presentar el seu gran amic, Steve Jobs.

Era un jove espavilat, esprimatxat i amb molt mal caràcter. Vaig veure una llum en ell i li vaig dir “Steve, vols passar-te la vida fent LSD o vols canviar la història?”. Aviat, em va agafar com el seu gran mentor i guia. “Ets la meva inspiració, la meva musa”, recordo que em deia sovint. Tots tres vam crear un equip de treball tan eficient com la màquina que creàvem. L’Apple I es va coure al garatge de la meva residència de Silicon Valley, que vaig cedir com a camp base per Apple Computers, fundada oficialment l’1 d’abril del 1976. Vam tenir un èxit demolidor i jo, orgullós d’haver encarrilat dos joves amb talent, vaig apartar-me de la llum pública, doncs mai m’ha agradat ser el centre d’atenció.

L’Steve Jobs i jo vam seguir tenint una estreta relació i em visitava sovint per conèixer el meu consell. Encara eren els anys 90 quan li vaig dir “Steve, el futur no són els ordinadors. Algun dia farem una màquina del tamany d’un llibre i deixarem la nostra emprempta en l’univers”. Jobs va decidir rebatejar Apple Computers com Apple Incorporations, entenent com a bon aprenent que els ordinadors tradicionals es veurien superats per una nova generació d’enginys, com l’iPod, l’iPhone o l’iPad.

El 5 d’octubre del 2011, Steve Jobs va decidir provar l’iCloud a consciència i ens va deixar per sempre. Va ser un cop molt dur haver-me d’acomiadar d’algú que havia mostrat tanta devoció per mi. Recordo perfectament com Tim Cook, aleshores COO d’Apple, em va trucar per oferir-me el tron de Cupertino. “No, Tim” -vaig dir-li- “ja he fet prou per vosaltres… ara heu de volar sols”.

Enric Marco

Deixa un comentari

